Het verkoopproces in stappen
Tijdens de verkoop van een huis zijn er heel wat zaken waar je bij stil moet staan. Welke verkoopstrategieën zijn er en welke past het beste bij jouw huis? Welke makelaar kies je? Welke courtage spreek je af? Hoe onderhandel je over de prijs? Hier lees je het verkoopproces in een paar stappen en vind je alles wat je moet weten over de verkoop van je huis.
Je hebt het besluit genomen om je huis te gaan verkopen. Maar wat nu?
Bij de verkoop van een huis komt er veel op je af. Dat begint al in de voorbereidende fase, als het huis nog niet eens te koop staat.
Van verkoopstrategie en publiciteitsplan tot en met de onderhandelingen: dit stappenplan voor het verkopen van je huis geeft je inzicht over deze stappen in het proces en helpt je goed voorbereid het traject in te gaan.
De vraag die bij iedereen op komt zodra je jouw huis wilt verkopen is: “Wat is mijn huis waard?”
De vraagprijs van een huis is niet hetzelfde als de waarde van een huis. De verkoopwaarde van het huis is afhankelijk van de actuele huizenmarkt.
Natuurlijk wil je je huis voor de beste prijs verkopen. Maar wat is de beste prijs? Een te hoge vraagprijs leidt tot weinig of geen belangstelling en een te lage vraagprijs gaat ten koste van de opbrengst. Een realistische vraagprijs ligt daar dus precies tussenin.
In de vraagprijs is vaak ruimte verwerkt om te onderhandelen. Ook de gewildheid van de woning, de locatie en de persoonlijke situatie van jou als verkoper spelen een rol in het bepalen van de vraagprijs.
Je kan natuurlijk zelf de vraagprijs bepalen, maar in sommige gevallen kiezen verkopers ervoor zich te laten adviseren door een taxateur.
Een taxateur komt langs om het huis te inspecteren en legt alle woninggegevens vast in een opnamerapport..
Aanvullend vergelijkt hij, met behulp van de een database, de marktprijzen van vergelijkbare woningen in de omgeving. Het opnamerapport en de aanvullende informatie over de woning vormen samen de basis voor de vraagprijs die de verkoopmakelaar hanteert.
Mededelingsplicht
Als verkoper heb je een mededelingsplicht, ook wel de informatieplicht genoemd. Deze mededelingsplicht verplicht jou als verkoper alle informatie te verstrekken die voor de koper belangrijk kan zijn. Zo ben je verplicht te laten weten of de woning gebreken heeft en welke dat zijn. De verkoopmakelaar helpt je met het invullen van de mededelingsplicht.
Voorbereiding
Het verkopen van een woning vraagt om een goede voorbereiding. Denk bijvoorbeeld aan een likje verf of een goede opruim- of schoonmaakbeurt. Deze tips helpen je om je woning volledig verkoopklaar te maken.
Opruimen Nu je toch gaat verhuizen is dit het perfecte moment om je huis op te ruimen. Gooi spullen die weg mogen weg of breng een aantal meubels tijdelijk naar een opslag. Zo creëer je ruimte in huis en lijkt de woning groter. Vergeet ook niet de tuin: door de struiken te snoeien en het onkruid te verwijderen, ziet alles er een stuk netter en gezelliger uit.
Schoonmaken Bezoekers houden van een schoon en fris huis. Een flinke schoonmaakbeurt voor de bezichtiging kan daarom geen kwaad. Zorg ervoor dat met name de keuken en de badkamer schoon en schimmelvrij zijn. En lucht alles lekker door om onaangename geuren te voorkomen. Zo zorg je voor de beste start van de bezichtiging. Ook zijn er speciale huisparfums op de markt om een aangename geur te verspreiden in de woning. Zo hoef je zelf geen appeltaart meer te bakken!
Repareren Verbouwen heeft vaak geen zin meer als je je huis gaat verkopen, dit levert meestal niet het geld op dat je erin hebt gestopt. Gebreken repareren helpt wel. Afbladderende verf, losse deurklinken, schroefgaten in de muur of verouderde kit. Potentiële kopers zijn geneigd om de minpunten beter te onthouden dan pluspunten. Zo ben je ze voor.
Verwijder persoonlijke spullen Berg persoonlijke spullen zoals foto’s en tekeningen op. Kijkers voelen zich dan eerder visite en zijn hierdoor afgeleid. Een neutrale uitstraling zorgt ervoor dat ze zichzelf al in de woning zien wonen.
Advies nodig over de presentatie van je woning? CPM Real Estate biedt interieur- en tuinadvies om jouw woning nog beter te presenteren.
Bezichtiging
De bezichtigingen beginnen zodra de eerste potentiële kopers een bezichtiging hebben aangevraagd. Meestal gaat dat via de makelaar. CPM Real Estate coördineert en begeleidt de bezichtigingen.
CPM Real Estate stemt in overleg met jou het tijdstip van de bezichtigingen af. Zelf hoef je daar niet bij aanwezig te zijn. Dit geeft kijkers minder het gevoel dat ze op visite zijn, waardoor ze zich beter kunnen inleven in hoe het is om in de woning te wonen. Bij een makelaar zijn kopers eerlijker en kritischer, dit geeft de makelaar de kans om in te springen op de feedback en mogelijkheden aan te dragen hoe ze zaken anders kunnen indelen of verbouwen.
De bezichtiging is een goede gelegenheid om te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in de woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase en uiteraard bij latere onderhandelingen. CPM Real Estate brengt daarom na de bezichtiging verslag uit over de feedback.
Onderhandeling
De onderhandelingen starten als je het eerste bod hebt ontvangen en hier een tegenbod op uitbrengt, of als je expliciet meldt dat je in onderhandeling bent. Je bent als verkoper niet verplicht een woning te verkopen aan iemand die de vraagprijs geboden heeft. Je mag besluiten de vraagprijs te verhogen of te verlagen.
Je kunt met meerdere personen tegelijk onderhandelen. Dus ook als je al in onderhandeling bent, mag iemand anders een bod doen. CPM Real Estate meldt dit dan aan alle kopende partijen.
Wanneer jij en de koper het eens zijn over de prijs, opleverdatum, ontbindende voorwaarden en eventuele afspraken over roerende zaken, dan is er overeenstemming bereikt. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een koopovereenkomst die CPM Real Estate voor je opstelt.
Samen met de makelaar loop je de koopovereenkomst door om te zien of alle gegevens kloppen en - waar nodig - toelichting te geven. Zo weet je precies waar je voor tekent.
Schriftelijkheidsvereiste
De koop komt tot stand als beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend. Dit noemen we het 'schriftelijkheidsvereiste'. Een mondeling akkoord is niet rechtsgeldig.
Bedenktijd
De 3 dagen bedenktijd gaat in zodra een kopie van de getekende koopovereenkomst aan de koper is overgedragen. Dit betekent dat op dat moment de koopovereenkomst dus door zowel koper als verkoper is ondertekend. Na deze 3 dagen is de koop definitief, tenzij er ontbindende voorwaarden van toepassing zijn. Maak je als koper dus geen gebruik van de wettelijke bedenktijd of ben je te laat met het inroepen van de bedenktijd, dan ben je verplicht om de woning te kopen en ben je de verkoper de aankoopprijs verschuldigd. Behalve als je een beroep kan doen op één van de ontbindende voorwaarden, mits deze zijn afgesproken in de koopovereenkomst.
Van de bedenktijd moeten minimaal twee dagen niet in het weekend vallen of een erkende feestdag zijn. De bedenktijd eindigt om 23.59 uur op dag 3 van de bedenktijd, na het tekenen van de koopovereenkomst.
Naast aankoop van de ‘normale’ woning kan je natuurlijk ook een vakantiewoning aankopen. Bij de aankoop van een vakantiehuis gelden dezelfde regels als het gaat om de bedenktijd, dus ook de wettelijke 3 dagen. Bij de aankoop onbebouwde grond geldt de bedenktijd niet. Ook bij de aankoop van een woning op een openbare veiling waar een notaris bij aanwezig is, is de bedenktijd niet van toepassing.
De ondertekende koopovereenkomst en alle relevante stukken gaan samen met een kopie van jouw identiteitsbewijs naar de notaris. Zodra de notaris de koopovereenkomst heeft ontvangen, stelt hij een datum en een tijdstip vast voor het ondertekenen van de akte van levering.
Een aantal dagen voor de levering krijg je van de notaris een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Controleer goed of alle gegevens kloppen. De makelaar helpt je hierbij. Houd er rekening mee dat de koper het recht heeft vóór de levering de woning te inspecteren om te zien of deze nog in de afgesproken staat is.
Op de dag van levering ga je met de makelaar naar de notaris. Op het tijdstip dat is afgesproken betaalt de koper de koopsom en, als dat van toepassing is, de prijs voor de roerende zaken die je achterlaat. De notaris zorgt voor de afrekening van de zakelijke lasten zoals de onroerendezaakbelasting en eventuele VvE kosten. Daarnaast regelt hij de aflossing van de eventuele lopende hypotheek op het huis en de betaling van de rekening aan de makelaar. Het saldo dat overblijft maakt de notaris over op jouw rekening. Het geld ontvang je nadat de akte is ingeschreven in het Kadaster. Dit is meestal 5 tot 10 werkdagen na levering.
Vervolgens teken je de akte van levering. Officieel ben je geen eigenaar meer van jouw huis, wanneer je de akte van levering bij de notaris hebt ondertekend en deze is ingeschreven bij het Kadaster.
Comments